Esitykset Tuiran kirkossa 2017
pitkäperjantaina 14.4. klo 20
lankalauantaina 15.4. klo 16 & 20
pääsiäissunnuntaina 16.4. klo 16 & 20

Kaikkiin esityksiin on vapaa pääsy!
Osoite: Myllytie 5, 90500 Oulu

Tampereelta Ouluun ja takaisin – tuottajan kuvaus projektin vaiheista

INRI-pääsiäismusikaali on jokaiselle tekijälleen henkilökohtainen matka kohti pääsiäistä. Musikaaliin mahtuu matkustajia kaikista elämäntilanteista ja lähtökohdista. Meitä kaikkia musikaalissa mukana olevia yhdistää palava into herättää Jeesuksen ristiinnaulitsemiskertomus uudelleen henkiin ja esittää se tunteikkaasti ja laadukkaasti pääsiäisenä Tuiran kirkossa sadoille, jollei tuhansille ihmisille. Tässä on oma matkakertomukseni siitä, kuinka kävin ydinryhmän tapaamisessa ja musikaaliharjoituksissa Oulussa, Tuiran kirkossa neljä viikkoa ennen ensi-iltaa.

Perjantaiaamuna menin normaalisti käymään koulussa veistämässä hieman keskeneräistä akustista kitaraani. Koko päivän tunsin pientä jännitystä, sillä tiesin, että koulupäivän jälkeen minua odottaa vielä pitkä matka Tampereelta Ouluun. Illalla tein muutamat musikaalin sopimuspaperit kuntoon ja keräsin listan, jossa oli lähes sata asiaa, jotka meidän oli tarkoitus käsitellä seuraavan päivän palaverissa. Heräsin keskellä yötä ja ajattelin, ettei aika tule millään riittämään.

Aamulla aloitimme palaverimme käymällä läpi ihmisten kuulumisia. Ohjaajamme Tuukka oli tehnyt 22 tunnin työpäivän Helsingissä ja matkannut aamuksi Ouluun tapaamista varten. Minua alkoi jo huolestuttaa Tuukan jaksaminen, sillä 3 tunnin palaverin jälkeen alkoivat vielä varsinaiset harjoitukset, jotka ovat jo aina itsessään ohjaajalta rutistus. Toivottavasti Tuukka ei polta itseänsä loppuun tämän projektin parissa. Oli myös hauska kuulla, kuinka käsikirjoittajamme Terhi-Liisa oli herännyt yöllä koiransa haukuntaan ja joutunut lähtemään ulkoiluttamaan koiraansa, jonka maha oli mennyt sekaisin. Tilanne taisi olla meillä kaikilla sama: väsymys vaivasi.

Ydintiimimme on täynnä erilaisia taitelijoita, ja asiassa pysyminen ei ole missään nimessä vahvuutemme. Kolmesivuinen asialista motivoi kuitenkin kaikkia keskittymään, ja pääsimme suurten kysymyksien kimppuun nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Edellinen vuosi yllätti meidät täysin, sillä kirkossa esityksemme oli nähnyt yli tuhat ihmistä. Arviolta noin 250 ihmistä oli jäänyt vuoden 2016 esitysviikonloppuna kirkon ovien ulkopuolelle, sillä kirkkosali oli kirjaimellisesti täynnä esityksestä toiseen. Ilmeisesti edellisenä vuonna monet olivat myös pahoittaneet mielensä, koska eivät olleet päässeet sisälle. ”Minä maksan kirkollisveroa!”, oli joku huutanut, kun ovet oli jouduttu sulkemaan nenän edestä kiinni. Vitsailimmekin, että toivottavasti kukaan ei kuitenkaan eronnut kirkosta tämän musikaalin vuoksi.

Tuiran kirkko on varmasti Suomen tunnelmallisin paikka tämän musikaalin esittämiseen, ja siksi olemmekin valinneet sen esitystilaksi myös tänä vuonna. Huonona puolena tilassa on se, ettei sinne mahdu kuin reipas 200 henkilöä. Olemme lisänneet tänä vuonna yhden esityksen viikonlopulle lisää, että mahdollisimman moni pääsisi näkemään esityksen. Totesimme tapaamisessa, että joudumme varautumaan kuitenkin siihen, etteivät kaikki mahdu tänäkään vuonna kirkkoon. Päätimme myös, että tiedotamme ihmisiä saapumaan reilusti etukäteen, mikäli haluaa olla varma, että saa hyvät paikat esityksiin.

Tapaamisessa pohdimme myös projektin markkinointia. Edellisenä vuonna perustimme Facebook-sivun, joka on pikkuhiljaa kerännyt tykkääjiä ja lähtenyt toimimaan. Sovimme, että ohjaaja Tuukka ottaa päävastuun Facebookin päivittämisestä, sillä hänellä on ehdottomasti eniten kokemusta näistä asioista. Pohdimme tapaamisessa myös Instagramissa aktivoittamista, sillä harjoituskaudesta kertyy aina paljon valokuvia jotka olisi kiva saada ihmisten näkyviin.

Edellisenä vuonna julisteemme jumittuivat painoon, ja saimme ne laitettua seinille aivan viime tingassa. Tänä vuonna ennakoimme asiaa ja pyysimme vakiograafikkoamme Kalle Hautamäkeä tekemään julisteen jo reilusti etukäteen. Tällä kertaa julisteet tulivatkin painosta ajoissa, ja nyt meidän piti pohtia, miten saamme ne levitettyä tasaisesti ympäri Oulua. Projektissamme on mukana lähes sata henkilöä, ja olemmekin sopineet, että jokainen levittää muutaman julisteen. Tänä vuonna tiimissämme on mukana myös Mariaana, joka on ehdottomasti koko ryhmän järjestelmällisin henkilö. Hän on ottanut hienosti vastuuta ryhmän sisäisestä tiedottamisesta ja asioiden organisoinnista. Sovimme tapaamisessa, että Mariaana ottaa vastuulleen myös julisteiden jakamisen ja tarkistaa, että ne päätyvät tasaisesti ympäri Oulua.

Onnistuimme käymään koko listauksen läpi tasan kolmessa tunnissa. Itse lähdin tässä kohden syömään ja katsoin säälien Tuukkaa, joka lähti vetämään palaverin jälkeen harjoituksia nuutuneen näköisenä. Kun palasin kirkolle, olivat harjoitukset jo täydessä vauhdissa. Räpsin hieman kuvia esiintyjistä ja jäin ihastelemaan kuoron kaunista laulua. On elämyksellistä kuunnella etupenkistä, kun kuoronjohtaja Marjan huippuunsa virittämä kuoro laulaa: ”Sokeitako olimme, sykkikö sydämemme?”. Treenaamisen jälkeen koko esitystiimi siirtyi kahvittelemaan ja vaihtamaan kuulumisia. Tuukka jäi hiomaan sadanpäämiehen, Pekan, kanssa vielä hänen kohtaustaan. 

Menin istumaan kahvipöytään. Samassa pöydässä istuivat jo edelliseltä vuodelta tutut kuorolaiset Heikki ja Arvo. Keskustelimme siitä, kuinka kohta junalla pääsee entistä nopeammin etelästä pohjoiseen. Riivaajamme Ansku totesi, että lentokone on edelleen parempi vaihtoehto matkustamiseen kuin juna. Tästä syntyi erinomainen keskustelu. Kuorossa laulava Heikki puolestaan kertoi, kuinka alun perin vain muutama henkilö oli ollut hänelle entuudestaan tuttu. Nyt hän oli tutustunut jo lukuisiin muihin musikaalin tekijöihin. Tauon aikana esiintyjät ottivat julisteita, ja vain muutama juliste jäi enää pöydälle.

Harjoitukset jatkuivat tauon jälkeen. Seuraavaksi harjoiteltiin kansanjoukkokohtauksia. Musikaalissa kuoro viedään äärirajoille niin äänenkäytön kuin esiintymisenkin suhteen. Kuoron johtaja Marja opastikin, ettei kuorolaisten tarvitse tällä kertaa huutaa täysiä, jotta ääntä riittäisi vielä muihinkin kappaleisiin. Henkilökohtaisesti tykkään todella paljon siitä, että jokainen projektissa mukana oleva antaa täyden panostuksensa, ja ihmiset ovat rohkeasti uskaltaneet poistua epämukavuusvyöhykkeiltään. Tuukka on myös tämän suhteen vaativa: kukaan esiintyjä ei voi olla lavalla tai kuorossa ”puolivaloilla”, vaan kaikki asiat tehdään täysillä ja sydämestä! Harjoittelun jälkeen Tuukka kysyi, että minkä kappaleen haluaisitte vielä esittää? Ryhmästä tuli paljon innokkaita ehdotuksia. 

Lopulta päädyttiin kuuntelemaan vielä musikaalin uuden tulokkaan Saanan tulkintaa Magdalan Marian kappaleesta. Myös Saanan molemmat vanhemmat ovat mukana projektissa. Saanan isä Eero näyttelee Pietarin roolia, kun taas hänen äitinsä on yksi kolmesta riivaajasta. Harvasta perheestä löytyy näin monta huippuesiintyjää! Saana lauloi kappaleen todella kauniisti ja sydämestä! On ollut mielenkiintoista seurata, miten tämän vuoden muutkin tulokkaat ovat ottaneet haltuunsa haastavia lauluja ja rooleja. Olen erittäin vakuuttunut siitä, että tänä vuonna esitys on vähintäänkin yhtä hyvä, kuin mitä se oli edellisenä vuonna – ellei jopa parempi! On myös ollut mukava seurata, kuinka Tuukka on uskaltanut rikkoa viime vuoden kaavaa ja tehdä asioita uudella tavalla. Varmastihan hän pääsisi paljon helpommalla, jos esitys vedettäisiin vain tutulla ja turvallisella kaavalla. Arvostan kuitenkin, että hänen ammatillinen ylpeytensä ei sitä salli. Harjoitusten jälkeen purimme kaiken rekvisiitan, ja pikkuhiljaa kirkko tyhjeni ja palasi takaisin arkiseen tarkoitukseensa. Olin ostanut jo junaliput seuraavaksi aamuksi Tampereelle, joten oli aika lähteä.

Terveisin
INRI-pääsiäismusikaalin tuottaja Henri Pesonen


Kuoron upea laulu täyttää koko kirkon ja saa kuuntelijan herkistymään pääsiäisen sanomalle.


Tuiran kirkko mahdollistaa kaksikerroksisen esitystilan musikaalille. Ohjaaja Tuukka seuraa silmä tarkkana lavan tapahtumia.


Saana Siliämaa eläytyy Magdalan Marian rooliinsa.


Eero Siliämaa näyttelee musikaalissa Pietarin roolin.